ΠΑΡΑΠΟΤΑΜΟΙ
... σχόλια για λογοτεχνικα-κώς και καλώς κείμενα
Μήνας | Μοναδικοί επισκέπτες | Αριθμός επισκέψεων | Σελίδες | Επιτυχίες | Bytes |
---|---|---|---|---|---|
Ιαν 2016 | 731 | 1872 | 5834 | 25739 | 324.99 MB |
Φεβ 2016 | 859 | 1962 | 5766 | 35843 | 392.18 MB |
Μάρ 2016 | 882 | 2189 | 6325 | 38589 | 559.70 MB |
Απρ 2016 | 259 | 409 | 1428 | 8623 | 90.62 MB |
Μάϊ 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
*
Ο «συμμορίτης ο ρίτσος» και ο ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ λυκειάρχης
ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ*
« Ο ρίτσος είναι συμμορίτης κουμουνιστής και ο άλλος…. (εννοεί τον Ναζίμ Χικμέτ) δεν τον ξέρω. Τούρκος είναι; Να σας ζήσει ο Ερτογάν….. Μπορείτε να συγκρίνετε ένα ΣΕΦΕΡΗ και ένα ΠΑΛΑΜΑ με τον Ρίτσο; Συμμορίτες και όχι αντάρτες…. Διαβάστε για να μάθετε για τα κατορθώματα του ΕΑΜ – ΕΛΑΣ…. Σκότωσαν περισσότερους Έλληνες παρά Γερμανούς…..».
Τα πιο πάνω αποτελούν μικρό μόνο απόσπασμα από παρέμβασή του Διευθυντή κεντρικού Λυκείου της Λευκωσίας. Διευθυντής ο οποίος προστατεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο ανέχεται και ενθαρρύνει την αλαζονεία, τον αυταρχισμό και ετσιθελισμό του. Είμαστε σίγουροι ότι και τα πιο πάνω θα περάσουν απαρατήρητα και κάποιοι μάλιστα υψηλόβαθμοι του Υπουργείου θα του κλείνουν με νόημα το μάτι.
Ο εν λόγω Διευθυντής, βγαλμένος από τις νεφθαλίνες του παρελθόντος καλλιεργεί το μίσος, το διχασμό, τη μισαλλοδοξία. Ζει ακόμα στις νοσταλγικές γι’ αυτόν εποχές του εμφυλίου στην Ελλάδα, της Χούντας και φυσικά των μαύρων ημερών του πραξικοπήματος.
Τον «ρίτσο, τον γράφει πάντοτε με μικρό «ρ» και τον ΠΑΛΑΜΑ και ΣΕΦΕΡΗ με κεφαλαία (τι μικρότητα!!), τον χαρακτηρίζει συμμορίτη. Αλήθεια, σε ποια συμμορία ανήκε; Εννοεί το ΕΑΜ – ΕΛΑΣ που έδιωξε τους Γερμανούς από την Ελλάδα; Που έσωσε την Ελλάδα από την πείνα. Που οι αντάρτες του έστεκαν στο εκτελεστικό απόσπασμα των Γερμανών ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο; Εξάλλου η Εθνική Αντίσταση αναγνωρίστηκε το 1982 από το Ελληνικό Κοινοβούλιο (V. 12/85, 1982). To EAM, τον ΕΛΑΣ, τον ΕΔΕΣ, τον ήρωα Άρη Βελουχιώτη, την ημέρα ανατίναξης της γέφυρας του Γοργοπόταμου ως Εθνική Γιορτή και την αντίστασή τους ως «Εθνική». Τον όρο συμμορίτες χρησιμοποιούσε η Χούντα και σήμερα η Χρυσή Αυγή ( και εσχάτως κάποιοι διευθυντές σχολείων), ίσως και κάποιοι άλλοι, που διαφώνησαν και με την μετονομασία της πλατείας Μεταξά, τότε, σε Πλατεία Ελευθερίας.
Όσο για τον Παλαμά και τον Σεφέρη, θα παρακαλούσαν χίλιες φορές να τους έγραφε κι’ αυτούς με μικρά γράμματα. Αν ζούσαν θα ντρέπονταν για την κατάχρηση του ονόματός τους.
Έλληνες ποιητές σαν τον Ρίτσο, τον Ελύτη, το Σεφέρη, τον Αναγνωστάκη και άλλους που διδάσκονται στα σχολεία μας, άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους και αναγνωρίστηκαν από το παγκόσμιο. Αν οι περισσότεροι από αυτούς ανήκουν στο χώρο της Αριστεράς, αυτό δεν μπορεί ν’ αποτελεί ύβρη και αμάρτημα. Δε γίνεται να χλευάζετε κ. Διευθυντή ακόμα και το ποίημα του Ρίτσου «Αποχαιρετισμός» που γράφτηκε για τον Γρηγόρη Αυξεντίου, επειδή γράφτηκε από τον συγκεκριμένο ποιητή!
Ξέρετε πόσους «συμμορίτες» ποιητές διδάσκονται τα παιδιά στο Λύκειο σας; Ρίτσος, Αναγνωστάκης, Ελύτης, αλλά και συγγραφείς όπως ο Χατζής, ο Γ. Ιωάννου και άλλοι πολλοί. Μάλιστα κάποιοι απ’ αυτούς, μελοποιήθηκαν από τον επίσης «συμμορίτη» Μίκη Θεοδωράκη. Τι θα γίνει;
Θα τους απαγορεύσετε ΟΛΟΥΣ; Γιατί και αρκετοί που δεν αναφέρθηκαν, πρόσκεινταν στην Αριστερά. Και οι υπόλοιποι δεν ήταν σίγουρα αντικομμουνιστές.
Εκεί που σας κατανοώ είναι στην αναφορά σας για τον Ναζίμ Χικμέτ. Δικαίωμα σας να μην τον γνωρίζετε. Ναι είναι Τούρκος, επειδή διερωτηθήκατε. Ένας Τούρκος που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και αγάπησε την Ελλάδα, αλλά και την Κύπρο ως δεύτερη του πατρίδα. Ήταν αριστερός ποιητής (πέστε τον εσείς συμμορίτη) που κυνηγήθηκε, φυλακίστηκε και εξορίστηκε από τις εκάστοτε Τουρκικές κυβερνήσεις. Πέθανε στην εξορία το 1963. Ποιήματά του μελοποιήθηκαν από τον, επίσης «συμμορίτη» Μάνο Λοίζο.
Ο Χικμέτ, όπως και ο Ρίτσος, θεωρούνται παγκόσμια από τους μεγαλύτερους σύγχρονους ποιητές, σύμβολα των λαών που αγωνίζονται για την ελευθερία και τη δημοκρατία.
Αυτό πάλι το «Να σας ζήσει ο Ερτογάν» δεν το αντελήφθηκα. Τον Ερτογάν, τον Ετζεβίτ, τον Αττίλα, τον τούρκικο στρατό το ’74, τους έφεραν αυτοί όλοι που ξεχνάτε στο ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Τους έφεραν η ΕΟΚΑ Β’, η Χούντα της Ελλάδας και οι Αμερικανονατοϊκοί. Και αυτά τα διδάσκονται τα παιδιά στο Λύκειο σας. Διδάσκονται μάλιστα ότι, την τρομοκρατική Οργάνωση ΕΟΚΑ Β, που διενήργησε το πραξικόπημα, την ίδρυσε ο Γρίβας. Αυτά λένε τα βιβλία μας που δεν τα έγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά η κυβέρνηση Κληρίδη. Ναι, ναι καλά ακούσατε!! Τι θα γίνει; Θα τα απαγορεύσουμε κι’ αυτά;
Και για την προηγούμενη κυβέρνηση, του Δημήτρη Χριστόφια.
Να πω μόνο ότι, εκθειάζατε την πολιτική της στην εκπαίδευση και μάλιστα όταν Υπουργοί της επισκεύτηκαν το σχολείο σας, κοψομεσιαστήκατε και – υποκριτικά – εκφράσατε διθυράμβους. Ο καθένας έχει το χαρακτήρα του, την ιδιοσυγκρασία του, την ιδεολογία του και τον δικό του τρόπο να σκέφτεται και να ενεργεί.
Κύριε Διευθυντή,
Αυτοί που απορρίψατε με τον πιο χυδαίο τρόπο είναι όλη η Ελλάδα, είναι η σύγχρονη Ιστορία της, το Είναι της, τα βουνά και οι πεδιάδες της, οι θάλασσες της, οι άνθρωποι της. Είναι αυτοί που κουβαλάνε τις πανανθρώπινες αξίες που η ανθρωπότητα γέννησε στις μεγάλες της στιγμές: την αγάπη, την αλληλεγγύη, τον πατριωτισμό, τον ανθρωπισμό, τη φιλία, την αδελφοσύνη. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο ίδιος ο Ρίτσος στο ποίημα για τον Αυξεντίου, «Αποχαιρετισμός», που εσείς χλευάσατε: «Η αρετή μας είναι η αμοιβαία μας χρησιμότητα».
Τώρα καταλαβαίνω γιατί απαγορεύετε στους μαθητές σας να πάνε στις εκδηλώσεις για το Πολυτεχνείο. Φαντάζομαι θα απαγορεύετε και την εκδήλωση για την Αντίσταση (Μαχητών της Αντίστασης, 15 Ιουλίου 1974), γιατί προφανώς σ’ αυτή συμμετείχαν και οι ….. «κομμουνιστοσυμμορίτες».
Κύριε Διευθυντή,
Μετά τα όσα απαράδεκτα και άκρως ανησυχητικά έγιναν από το ΕΛΑΜ πρόσφατα, θεωρώ ότι αποτελείτε το δεύτερο μελανότερο σημείο των ημερών, για ένα και μοναδικό λόγο; Είμαστε εκπαιδευτικοί και θα πρέπει ν’ αποτελούμε παράδειγμα προς μίμηση. Οι μέρες που περνούμε είναι δύσκολες για το λαό μας. Εμείς δεν φενεκίζουμε τα παιδιά. Προετοιμάζουμε τη γενιά που θα καλεστεί – ίσως – να ζήσει σε μια κοινή ενωμένη πατρίδα. Μια πατρίδα που τη θέλουμε απαλλαγμένη από τα μίση και τα πάθη. Ας μην κληροδοτήσουμε στη νέα γενιά όλα εκείνα τα οποία εμείς ζήσαμε, βιώσαμε. Δεν έχουμε να κερδίσουμε τίποτα. Μπορούμε όμως, ν’ απομυζήσουμε το δηλητήριο που οδηγεί στην καταστροφή. Δεν χάθηκαν πατρίδες που οι λαοί τους ένιωσαν και έκαναν πράξη αυτή την ανάγκη.
*Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών
* “Ο Κεδρισός έχει σίγουρα κάτι ουσιαστικό να πει”, ανέφερε σε ηλεκτρονικό γράμμα του του προς τον πάλαι ποτέ έντυπο Κεδρισό ο καθηγητής γλωσσολογίας Γεώργιος Μπαμπινιώτης. Ο μέγας δάσκαλος Στυλιανός Αλεξίου, ο οποίος μετακινήθηκε πρόσφατα προς τις πλαγιές των άστρων, είχε επίσης εκφράσει ανεπιφύλακτα τον ενθουσιασμό του για τον Κεδρισό αναφέροντας μεταξύ άλλων στην γραπτή επιστολή του πως “είναι ένα πολύ αξιόλογο λογοτεχνικό περιοδικό που έλειπε από την Κρήτη”. Και οι δύο δεν στάθηκαν στις αδυναμίες του περιοδικού, επικεντρώνοντας στην ουσία.
Ο Κεδρισός θα συνεχίσει την προσπάθεια πραγματοποίησης των στόχων που είχε θέσει εξαρχής, μακρυά από θλιβερά λογοτεχνικά κυκλώματα. Ένας από αυτούς είναι και η διάδοση του έργου των δύο μεγίστων νεοελλήνων ποιητών που ανέδειξαν τα Χανιά, του Γιώργη Μανουσάκη και της Βικτώριας Θεοδώρου, οι οποίοι παραμένουν σχετικά άγνωστοι στο ευρύτατο αναγνωστικό κοινό. Δεν νοείται να απουσιάζει το όνομά τους από τις ανθολογίες λογοτεχνικών κειμένων των σχολικών βιβλίων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αντί αυτών να υπάρχουν ποιήματα και πεζά ελασσόνων λογοτεχνών με δυναμικό ταλέντο στις δημόσιες σχέσεις.
* Η πλοήγηση στα ελληνικά ηλεκτρονικά περιοδικά Λόγου μας φέρνει μπροστά σε θησαυρούς αναγνωστών τους. Στο Poiein, για παράδειγμα, κάτω από ένα μικρό ανθολόγιο του Σωτήρη Παστάκα με ποιήματα της μάλλον αποσιωπημένης και από την Αριστερά Βικτωρίας Θεοδώρου, αναγνώστης με το ψευδώνυμο "Μύ-ς", σχολιάζει:
"Η Βικτωρία Θεοδώρου ανθίσταται στις ‘ταξινομήσεις’ των κριτικών λογοτεχνίας. Συνεχίζει πέρα από το πρανές της «πρώτης μεταπολεμικής γενιάς». Διασχίζει άφοβη την «ήττα» των οραματισμών και των μαζικών εξοντώσεων της γενιάς της. Ανηφορίζει συντροφιά με την ποιητική και πολιτική ηθική στα υψίπεδα του χρόνου και της βιωτής. Διαβαίνει στις ράχες της καθημερινής Ιστορίας, τραγουδώντας με την λυρική ποίησή της τον αγωνιζόμενο και βαλλόμενο πανταχόθεν Άνθρωπο. Στην τέταρτη συλλογή «Το λαγούτο» (1971), «ώριμη πριν να μεστώσει», πυκνά και ταιριαστά, αποδίδει συναισθήματα και προβληματισμούς επίκαιρους ιδίως σήμερα, παραμένοντας νεανική και «άγουρη στην ωριμότητά της». Από τους στίχους της ρέουν γνησιότητα, απλότητα, ταπεινοσύνη και φρόνημα αντίστασης. Την αγαπούμε και την ευγνωμονούμε".
Στην ίδια στήλη σχολίων, ο αναγνώστης Γιώργος Μίχος γράφει για το ποίημα της Β. Θ. Παλιό Τραγούδι (που, παρεμπιπτόντως, εμπεριέχει η ΑΝΘΟΔΕΣΜΗ [Ι] του περιοδικού μας) : "Η Βικτωρία Θεοδώρου κρατάει ανοιχτή μια συνομιλία με το Δημοτικό Τραγούδι. Η γραφή της είναι μια γέφυρα που δείχνει προς την αύρα του:
[...]
εγώ είμαι ένα μικρό πουλί μέσα στην καλαμιά
δε τραγουδώ, δεν κλαίω, μόνο θυμίζω
σημάδι έχω τη φωλιά μου εδώ, δε φεύγω
[...]
Αν οι στίχοι αυτοί είναι μια ποιητική ηθική, είναι η ποιητική μιας αξιοπρέπειας…".
Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μας.
* Το βιβλίο του Χρόνη Μίσσιου “Καλά, εσύ σκοτώθηκε νωρίς” έγινε εικονογραφημένο (κόμικ) από τους σεναριογράφους Sylvain Ricard και Myrto Reiss με εικονογράφηση του Daniel Casanave και κυκλοφόρησε τον περασμένο Απρίλιο στη Γαλλία. Μεταφράστηκε στα ελληνικά και κυκλοφόρησε πρόσφατα από εγχώριο εκδοτικό οίκο. Η σύντροφος του συγγραφέα - και νόμιμη κληρονόμος του - Ρηνιώ Μίσσιου (η οποία επί χρόνια μας συντρόφευε από το Α' Πρόγραμμα της Ε.ΡΑ. με την θαυμάσια λογοτεχνική εκπομπή της “Μποτίλια στο πέλαγος”) δεν δικαιούται ούτε ένα ευρώ από τις πωλήσεις, βάσει του συμβολαίου του γαλλικού εκδοτικού οίκου. Τα πνευματικά δικαιώματα, λοιπόν, καταπατούνται και στις καλύτερες οικογένειες.